André-Ernest-Modeste Grétry : Airs & Ballets Sophie Karthäuser - Les Agrémens - Guy Van Waas

André-Ernest-Modeste Grétry, the leading Paris stage composer during the last quarter of the 18th century, is represented here by an attractive selection of ballet music and airs from works of different sorts – a ballet-héroïque, an opéra bouffon, an opéra-ballet and simply an opera. Most of the ballet music comes from Céphale et Procris, in the first of those categories; the longest item is a Pantomime, a piece specifically designed to carry the dramatic action, which is to my mind slightly pointless on a recording as the numerous gestures in the music (rushing scales, unison tremolandi, sudden silences and so on) don’t make much sense without knowing what they represent.

Much more appealing are the illustrative or mood pieces, like the charming little nymphs’ ballet, the vivid little Tambourin (very much a continuation of the Rameau tradition), the ‘Danse infernale’ and the graceful and touching little ‘Air lent’. Grétry handled the orchestra deftly and delicately. The pieces from the other works include a witty little contredanse from Anacréon with delightful horn parts, and a pas de deux exquisitely written for clarinet (exquisitely played here, too, by Eric Hoeprich), with a two-clarinet cadenza at the end, and a ‘Danse égyptienne’ from La caravane de Caire with some pseudo-Oriental touches.

The airs are mostly in a gently pathetic vein, which Grétry handles with due sentiment, and Sophie Karthäuser hits it off neatly with her smallish but bright and clear soprano. She does well, too, in the urgent little piece from Anacréon, but the big Italian aria from Lacaravane de Caire – sung by an Italian girl in the opera – makes rather heavier demands on her upper register; her coloratura is done with precision, but ideally more weight is needed. Never mind: this is an attractive disc, with music of refinement and taste, played and sung with style and delicacy under Guy van Waas, and offering an inviting sample of Grétry’s music. - Gramophone UK

 

André Modeste Grétry

Céphale et Procris
Les deux Avares
Anacréon chez Polycrate
La Caravane du Caire

Sophie Karthäuser, soprano
Les Agrémens
Direction Guy Van Waas

André-Ernest-Modeste Grétry : Airs & Ballets
Sophie Karthäuser - Les Agrémens - Guy Van Waas
André-Ernest-Modeste Grétry : Airs & Ballets
Sophie Karthäuser - Les Agrémens - Guy Van Waas

Acheter ou écouter

  • Chœur de Chambre de Namur

    LULLY, ATYS

    Chef-d’œuvre de Jean-Baptiste Lully de 1676, surnommé « l’opéra du roi » tant il était cher à Louis XIV, Atys a imposé une nouvelle tradition lyrique en France et a marqué l’histoire de l’opéra, jusqu’au XIXe siècle. En 2022, Leonardo...

  • Chœur de Chambre de Namur

    Clérambault : Te Deum & Histoire De La Femme Adultère

    Sous la direction de Reinoud Van Mechelen, Le Chœur de Chambre de Namur et A Nocte Temporis nous offrent une interprétation magistrale du Te Deum à Grand Chœur, véritable témoin du génie de Clérambault. ______ Gwendoline Blondeel, Guy...

  • Chœur de Chambre de Namur

    G.P. Colonna, Missa concertata — G.F. Handel, Dixit Dominus

    Leonardo García Alarcón présente et met en regard deux œuvres monumentales : une Messa Concertata du maître de chapelle de la basilique San Petronio de Bologne, et le célèbre Dixit Dominus composé par Georg Friedrich Haendel à Rome en 1707....

  • Chœur de Chambre de Namur

    Suite d'Armide ou Jérusalem délivrée

    La magicienne Armide, éprise du vaillant chevalier Roland, mais désespérée que celui-ci ne lui rende pas son amour, tente à tout prix de l’entraîner sous son emprise. En même temps, la courageuse Herminie cherche à protéger Tancrède,...

  • Chœur de Chambre de Namur
    Millenium Orchestra

    Gabriel Fauré, Requiem (1988)

    Le Requiem « composé pour rien... » comme l’écrit Gabriel Fauré a été joué pour la première fois le 16 janvier 1888 à l’église de la Madeleine à Paris, « à l’occasion des obsèques d’un paroissien quelconque » ! C’est cette toute première...

  • Chœur de Chambre de Namur

    Céphale & Procris

    1694 : le premier opéra français composé par une femme est créé à l’Académie royale de musique. Le funeste destin des amants grecs, que les dieux vont pousser dans l’aveuglement et l’horreur : Céphale tuera Procris qu’il croit infidèle, et se...