André-Ernest-Modeste Grétry : Airs & Ballets Sophie Karthäuser - Les Agrémens - Guy Van Waas

André-Ernest-Modeste Grétry, the leading Paris stage composer during the last quarter of the 18th century, is represented here by an attractive selection of ballet music and airs from works of different sorts – a ballet-héroïque, an opéra bouffon, an opéra-ballet and simply an opera. Most of the ballet music comes from Céphale et Procris, in the first of those categories; the longest item is a Pantomime, a piece specifically designed to carry the dramatic action, which is to my mind slightly pointless on a recording as the numerous gestures in the music (rushing scales, unison tremolandi, sudden silences and so on) don’t make much sense without knowing what they represent.

Much more appealing are the illustrative or mood pieces, like the charming little nymphs’ ballet, the vivid little Tambourin (very much a continuation of the Rameau tradition), the ‘Danse infernale’ and the graceful and touching little ‘Air lent’. Grétry handled the orchestra deftly and delicately. The pieces from the other works include a witty little contredanse from Anacréon with delightful horn parts, and a pas de deux exquisitely written for clarinet (exquisitely played here, too, by Eric Hoeprich), with a two-clarinet cadenza at the end, and a ‘Danse égyptienne’ from La caravane de Caire with some pseudo-Oriental touches.

The airs are mostly in a gently pathetic vein, which Grétry handles with due sentiment, and Sophie Karthäuser hits it off neatly with her smallish but bright and clear soprano. She does well, too, in the urgent little piece from Anacréon, but the big Italian aria from Lacaravane de Caire – sung by an Italian girl in the opera – makes rather heavier demands on her upper register; her coloratura is done with precision, but ideally more weight is needed. Never mind: this is an attractive disc, with music of refinement and taste, played and sung with style and delicacy under Guy van Waas, and offering an inviting sample of Grétry’s music. - Gramophone UK

 

André Modeste Grétry

Céphale et Procris
Les deux Avares
Anacréon chez Polycrate
La Caravane du Caire

Sophie Karthäuser, soprano
Les Agrémens
Direction Guy Van Waas

André-Ernest-Modeste Grétry : Airs & Ballets
Sophie Karthäuser - Les Agrémens - Guy Van Waas
André-Ernest-Modeste Grétry : Airs & Ballets
Sophie Karthäuser - Les Agrémens - Guy Van Waas

Acheter ou écouter

  • Chœur de Chambre de Namur
    Millenium Orchestra

    Mozart, Requiem - Paisello, Sacre de Napoleon

    ALPHA919Le Requiem de Mozart n’est présenté à Paris qu’en 1804, dans une version légèrement différente de celle composée par Mozart. La presse se fait l’écho d’un triomphe. 1804 est aussi l’année du sacre de Napoléon : de ses conquêtes...

  • Chœur de Chambre de Namur
    Millenium Orchestra

    Solomon, Handel

    RIC 449Solomon est aujourd’hui considéré par les interprètes et les mélomanes comme un des sommets du catalogue de Handel. Pourtant, il n’en fut pas toujours ainsi. Fait rare dans la carrière britannique du compositeur, aucune représentation...

  • Chœur de Chambre de Namur

    Handel : Salve Regina

    Depuis son premier récital chez Ricercar (Nun danket alle Gottavec CLEMATIS), la jeune soprano avignonnaise Julie Roset ne cesse de se faire remarquer dans le paysage du chant baroque. Au disque, le récital consacré à Sigismondo d’India en...

  • Chœur de Chambre de Namur

    Semele de Handel

    Le premier disque du Chœur de chambre de Namur et Millenium Orchestra enregistré au Namur Concert Hall du Grand Manège Une interprétation magnifique emplie de la musicalité fine et incomparable de Leonardo García Alarcón  ...

  • Chœur de Chambre de Namur

    Franck, de l'autel au salon

    CÉSAR FRANCK De l'autel au salon - œuvres chorales   Un disque merveilleux dirigé par Thibaut Lenaerts sorti ce 22 octobre.   Le Chœur de Chambre de Namur sous la direction Thibaut Lenaerts dans un programme intitulé ; César Franck, de...